יתרונות ניהול ידע כפי שאני רואה אותם

פברואר 9, 2008 at 6:30 am 2 תגובות

 אז…. ממשיכים…

אני רואה בתהליך ניהול ידע בית ספרי גורם משמעותי מאוד לקבלת החלטות טובות יותר. המורים חשופים להתנסויות של מורים אלרים ויכולים לבצע מערכי שיעור והפעלות בכיתות בצורה נבונה וחכמה יותר, כך גם הנהלת בית הספר.

בנוסף לאחר הקמת מאגר של התנסויות מועילות ( זו בעצם מטרת העל של המיזם) נוצר קיצור משמעותי של תהליכים וזמן ביישום של תכניות ופרוייקטים שונים. ותנו לי מס' שורות להסביר את נקודתי זו. הקמת מאגר התנסויות מועילות כשמו כן הוא. המאגר הנבנה באתר אינטרנט משמש את כל מורי בית הספר ( בשלב זה) והוא משמש סביבה סגורה באמצעות שם משתמש וסיסמה.

מורה שביצע התנסות טובה בכיתה, אם מדובר במבחן, דף עבודה, כרטיסיה, הפעלה או כל דבר אחר יעלה את החומר שיצר למאגר זה. הוא כבר התנסה בו וחווה חוויה חיובית. חוויה זו יכולה לשמש מורים אחרים.

בספר "פרץ של יצירתיות מאת גיל פרץ מצאתי משפט חכם ואני מאמצת אותו בכל ליבי לתהליך זה.

"אם יש לי תפוח אחד ולך יש תפוח, ונתחלף….. לך יהיה תפוח אחד ולי אחד.

אם לי יש רעיון אחד ולך יש רעיון ונתחלף….. לך יהיו שני רעיונות ואף יותר וגם לי."

יתרון  נוסף עליו ברצוני לדבר( לכתוב) הוא חסכון בזמן רב של מורה. אם יש לו מאגר של חומרים שעברו תהליך של התנסות חיובית, ניתן להשתמש בחומרים אלו, ללא צורך בהמצאת הגלגל מחדש. כל החומר מרוכז במקום אחד ונגיש לכל הצוות.

ד"ר אלון הסגל דיבר פעם על המושג "זמיש"- זמין ונגיש. המושג הזה נראה לי מתאים לנושא זה.

כמובן שכנציגת הפסג"ה בלוד אני חייבת להתייחס לנושא בולט נוסף והוא ההתפתחות המקצועית של המורים. התפתחות זו נוצרת כאשר מורים חשופים לחומרים של מורים אחרים, להתנסויות שלהם, וזו אחת ממטרתוינו – ליצור קהילות ידע מקצועיות משותפות.

נקודה אחרונה להפעם- כידוע לכולם במקומות רבים יש תחלופה רבה של עובדים. תופעה זו נפוצה גם במערכת החינוך- מורים יוצאים לפנסיה, מסיבים מקצוע, יוצאים לשבתון, חופשת לידה, עוברים דירה.

 הם בדרך כלל לוקחים כל החומרים שלהם איתם. אנו מאפשרים להם לשמר הידע הקיים ולמנוע אובדן שלו.

דוגמאות לכך יש למכביר, למשל באחד מבית הספר שאותם אני מלווה בפרויקט אחת המורות שאחראית על התחום החברתי עובדת בסוף השנה הזו לנגב בעקבות העבודה של בעלה. יש לה חומרים רבים שהצטברו עם השנים. אני מסייעת לה בשלב זה להעלות את החומרים מתוך מטרה שידע זה לא "יברח" כאשר היא תעזוב.

Entry filed under: כללי. Tags: , , , , , , , .

באתר פסג"ה לוד ניתן למצוא חומרים בנושא המלצה חמה על אתר בנושא

2 תגובות Add your own

  • 1. אסתי דורון  |  פברואר 9, 2008 ב- 8:48 am

    רונית שלום,
    מעניין לקרוא את כל הסיבות שבגללן החלטתם ללכת על מהלך מערכתי לריכוז חומרים שונים שנמצאים בבתי הספר. גם אני בפרוייקט אחר שאני עובדת בו, עובדת עם בתי הספר בסביבה הסגורה הדורשת שם משתמש וסיסמא. מעניין שבעקבות אחת ההתנסויות שלי בביה"ס אחד, בו מלמדות שתי מורות נושאים שונים בתהליכי חקר מידעני – מצאתי את עצמי מעבירה את הידע הארגוני- בע"פ, פותחת את ההתנסויות והסביבות בפני המורות, למרות העובדה שהכל קיים באתר אחד. כי בזמן האחרון אני חושבת שזה לא מספיק שאנחנו רק מרכזים את החומרים במקום אחד, אז נכון, יש לנו מחסן של חומרים – אבל על מנת לגרום להיכרות אתם, על מנת לגרום למורים להתעניין בעבודת האחר צריך יותר מאשר מחסן – שהוא ללא ספק השלב הראשון. זה גם אחד הדברים שמצאתי בעבודתי על הלמידה שהיתופית – הריכוז של החומרים במקום אחד- שיתופיות בתוצרים, זוהי הרמה הנמוכה ביותר של שיתופיות. רק כשבונים רמות נוספות על הרמה הזו- מגיעים כבר לשיתופיות ברמה גבוהה יותר.
    את מזומנת לקרוא את ההרהורים שלי בנושא בפוסט שלי : על ניהול הידע בארגון…

    להגיב
  • 2. ronit2107  |  פברואר 9, 2008 ב- 1:43 pm

    אסתי,
    קראתי את הבלוג שלך. אכן התהליך שאת עוברת עם בתי הספר בגני תקווה, יש בו נקודות דמיון לתהליך זה.
    אחת מן המטרות שלנו במהלך שנה זו היא "ניראות מיידית לתועלת" כלומר חוק אמיל"י על כך אדבר באחד הפוסטים הקרוביםשלי.
    יש למה לחכות….

    להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


פוסטים אחרונים

פברואר 2008
א ב ג ד ה ו ש
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829  

%d בלוגרים אהבו את זה: